Matematyka przyszłości na Politechnice Koszalińskiej

Nagrody dla przyszłych programistów Do tej pory nauczanie matematyki kojarzyło się przede wszystkim ze staniem przy tablicy. Teraz ma się to zmienić. To wszystko dzięki międzynarodowemu projektowi „Engimath. Matematyka on-line model w edukacji”, którego celem jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnego modelu nauczania matematyki. Wszystko po to, aby zwiększyć zaangażowanie studenta w proces uczenia się.
Nowatorski kurs matematyczny to także bogata wymiana międzykulturowa. Inspiracja przyszła spontanicznie, bo podczas wymiany naukowej na jednej z fińskich politechnik w 2016 roku. To tam dr inż. Anna Cellmer, polska koordynatorka projektu, spotkała irlandzkiego profesora, który miał kluczowe znaczenie dla całego przedsięwzięcia. – Właściwie on był takim inicjatorem tej idei, żeby coś wspólnie zrobić i tym czymś wspólnym jest ten projekt – mówi dr inż. Anna Cellmer. W pracach nad nowatorskim modelem nauczania postanowiło wziąć udział sześć uczelni technicznych – każda z innego kraju europejskiego. Poza Politechniką Koszalińską są to: Tallinna Tehnikakãrgkool (Estonia), Letterkenny Institute of Technology (Irlandia), Instituto Politecnico do Porto (Portugalia), Universidad Del Pais Vasco/Euskal Herriko Unibersitatea (Hiszpania) oraz Universitatea Tehnică Cluj– Napoca (Rumunia).
Zanim projekt modelu został zgłoszony do rozpatrzenia przez komisję europejską w celu uzyskania grantu, badacze wykonali wstępne badania i analizy na wszystkich uczelniach partnerskich, aby móc ocenić, czy kurs ma szansę na powodzenie. Dzięki temu oficjalne prace mogły rozpocząć się już w listopadzie 2018 roku. Badacze mają za sobą już kilka owocnych spotkań, m.in. w Estonii. Następne odbędzie się w Irlandii, od 27 lutego do 2 marca, na którym omówią kolejne postępy. Projekt „Engimath” finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+.
Nowatorski kurs ma powstać początkowo w języku angielskim. Kolejnym krokiem będzie przetłumaczenie go na język estoński, portugalski, hiszpański, baskijski, rumuński i polski, zgodnie z wymaganiami partnerów. Projekt „Engimath”, który ma być również formą konkursu, jest przeznaczony dla studentów pierwszego roku studentów kierunków inżynierskich i ma potrwać jeden semestr. – Liczba studentów będzie tylko i wyłącznie zależała od zainteresowania, czyli nie ma ograniczeń ilościowych. Jest to kurs online, więc to wszystko działa niejako automatycznie, w związku z tym można więcej studentów przyjąć – mówi dr inż. Anna Cellmer i dodaje: – To będzie próba nauczania matematyki, wykorzystując wszystkie narzędzia multimedialne. Student będzie miał kontakt z nauczycielem tylko w tej formie wirtualnej, tak jak kursy online wszelkiego różnego rodzaju, z tym że będzie też skomplikowany model tej tematyki, która będzie zgłębiana wspólnie.
Studenci będą mogli zgłaszać swoje uwagi podczas testowania nowego modelu nauczania matematyki, co ma na celu poprawienie jego skuteczności i przystępności. Kurs będzie prowadzony na ogólnodostępnej stronie internetowej.
Rekrutacja odbędzie się na początku 2020 roku, jednak studenci będą mogli przystąpić do niego dopiero w październiku 2020 roku. Kurs zakończy się na początku 2021 roku. Wśród uczestników projektu zostaną wyłonieni najlepsi, którzy zmierzą się z przeciwnikami z innych krajów partnerskich w wielkim finale. – Będzie łatwo po przejściu tego konkursu wyłonić studentów, którzy go przejdą najlepiej. Wtedy te 3 osoby będą miały możliwość, żeby później wziąć udział w końcowych eliminacjach w Portugalii, gdzie będą zorganizowane różne atrakcje.
Projekt matematyczny „Engimath” nie jest jednorazową przygodą Politechniki Koszalińskiej z nowatorskim nauczaniem. Co więcej, istnieje szansa, że nie tylko inżynierowie będą mogli z niego korzystać. – Jeżeli to się sprawdzi i studenci będą zadowoleni, to będzie można dalej promować tę formę prowadzenia kursu matematyki do naszego programu na uczelni wszystkich kierunków inżynierskich, jak i dla innych uczelni w Polsce – mówi dr inż. Anna Cellmer i dodaje: – W tym momencie opracowywany jest model dla inżynierów. Ta treść będzie trochę skomplikowana, ale nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby później opracować podobny model, używając tych samych narzędzi dla takiej grupy mniej zaawansowanej matematycznie.

(a t)

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

Oglądasz teraz: Start