Miasto - Tygodnik Koszaliński

Czym jest Tymczasowy Profil Zaufany?

Od kilku lat funkcjonuje Profil Zaufany, dzięki któremu można załatwić wiele urzędowych spraw bez wychodzenia z domu. Korzysta z niego już ponad sześć milionów użytkowników. I wygląda na to, że z powodu pandemii będzie ich jeszcze więcej. Niestety, nie wszyscy mieli do tej pory możliwość założenia Profilu Zaufanego bez wizyty w urzędzie, dlatego też powstał Tymczasowy Profil Zaufany. Czym różni się od tego tradycyjnego?

Okazuje się, że to przede wszystkim okres ważności konta. Ze standardowego Profilu Zaufanego można korzystać przez trzy lata, a z tymczasowego – jedynie trzy miesiące, chociaż może zaistnieć sytuacja, że zostanie on automatycznie przedłużony ze względu na pandemię. Innym wyróżnikiem jest kwestia dostępności. Mimo że procedura zakładania obu profilów jest taka sama – np. przez konto bankowe online, okazuje się, że nie wszystkie banki miały taką możliwość. Tymczasowy Profil Zaufany to zmienia. Poza tym, oba profile dają ich użytkownikom te same możliwości działania. – Nie trzeba profilu tymczasowego potwierdzać w instytucjach, bo są pozamykane – wyjaśnia Jolanta Dudojć, rzecznik prasowy oraz kierownik działu obsługi bezpośredniej w Pierwszym Urzędzie Skarbowym w Koszalinie. – Jeżeli ktoś nie może skorzystać z bankowości elektronicznej, żeby tam potwierdzić swój Profil Zaufany, to musiał udać się do urzędu, a żeby tego uniknąć, to powstał Tymczasowy Profil Zaufany, którego nie trzeba potwierdzać. On tylko działa przez ten ograniczony czas.

Co istotne, zamiast wizyty w urzędzie będzie można odbyć wideorozmowę z urzędnikiem w celu weryfikacji danych. Dlaczego jednak założenie Profilu Zaufanego przez bankowość elektroniczną nie wymagało takiego potwierdzenia? Jak twierdzi Ministerstwo Cyfryzacji, to kwestia tego, że bank ma już nasze dane, które są w tym celu przydatne. Listę banków, które umożliwiają założenie tradycyjnego PZ, można znaleźć na stronie: www.pz.gov.pl.
Póki co wiadomo, że Tymczasowy Profil Zaufany jest rozwiązaniem jednorazowym. Po upłynięciu ważności konta Ministerstwo Cyfryzacji zaleca założenie tradycyjnego PZ. Jak informuje Jolanta Dudojć, jeżeli przedłużamy profil, czyli podchodzimy do procedury po raz kolejny, to też musimy potwierdzić nasze dane.

Jak założyć Tymczasowy Profil Zaufany?
Do korzystania z profilów nie jest potrzebna aplikacja mobilna. Wszystko można załatwić internetowo. – To jest strona internetowa. To tak, jakbyśmy mieli swoją skrzynkę mailową, która służyłaby tylko do korespondencji z instytucjami publicznymi. Piszemy tam wiadomości, załączamy pliki do danego urzędu – wyjaśnia rzecznik I Urzędu Skarbowego w Koszalinie.
Jak założyć Tymczasowy Profil Zaufany? Odbywa się to na stronie www.gov.pl pod zakładką „załóż profil zaufany”. Następnie trzeba wybrać opcję „tymczasowy profil zaufany”, kliknąć w polecenie założenia konta i wykonywać następne kroki według internetowych instrukcji. Ważne jest, aby ustalić czytelne dla nas dane do logowania – nazwę użytkownika (login) oraz hasło, które będą nam w przyszłości potrzebne do korzystania z serwisu. Do założenia Tymczasowego Profilu Zaufanego będą potrzebne takie dane jak: imię (imiona), nazwisko, PESEL, dane kontaktowe (numer telefonu, adres e–mail). Pojawi się także opcja wyboru terminu wideorozmowy z urzędnikiem, która jest konieczna do dokończenia procesu weryfikacji. Sprzęt (np. telefon, laptop czy tablet) powinien mieć sprawny mikrofon oraz kamerkę. W razie problemu na stronie podane są wskazówki, jak łatwo można skontaktować się przez proste w obsłudze aplikacje.
Na podany numer telefonu otrzymuje się kod autoryzacyjny po wysłaniu wniosku o założenie profilu. Po wpisaniu kodu i jego zatwierdzeniu otrzymuje się wiadomość o poprawnym założeniu profilu oraz potwierdzenie wysłania wniosku (wraz z jego tajnym numerem, który później należy podać urzędnikowi). Wideorozmowa będzie się odbywać przez link przesłany na adres e-mail. Rozmowa będzie polegała na potwierdzeniu danych przesłanych we wniosku.

Bezpieczeństwo i możliwości
Czy jednak istnieje ryzyko wycieku danych do niepożądanych osób? – Raczej nie. Profil Zaufany potwierdzamy tylko danymi, które posiadamy. Tylko my dostajemy wiadomość na wskazany numer telefonu, żeby zautoryzować swoje dane lub wysyłkę. To jest każdorazowo potwierdzane, więc istnieje bardzo małe prawdopodobieństwo, żeby te dane trafiły w niepowołane ręce – uspokaja Jolanta Dudojć i dodaje także, że osoby, które nie mają problemów z poruszaniem się w sieci – także seniorzy – nie powinni mieć problemów z obsługą Profilu Zaufanego. – Wszystko zależy od stopnia zaawansowania użytkowania różnych profilów czy portali internetowych, od naszej wiedzy i umiejętności.

PZ jest rozwiązaniem, które daje wiele możliwości (m.in. złożenie wniosku o dowód osobisty czy odwołania od decyzji administracyjnej, sprawdzenie zwolnień lekarskich, wznowienie lub zawieszenie działanie firmy), ale, co istotne, warto pamiętać o tym, że niezdecydowani mogą mieć problem z jego przedwczesnym skasowaniem w razie zmiany zdania. – My sami nie możemy tego profilu usunąć. Jeżeli chcielibyśmy go zlikwidować, to musimy kontaktować się z punktem w Ministerstwie Cyfryzacji. Tam, gdzie jest na stronie e-puap.gov.pl zakładka „kontakt” – tylko tam można zrobić to bezpośrednio – wyjaśnia Jolanta Dudojć z I Urzędu Skarbowego w Koszalinie. – Ministerstwo Cyfryzacji to jest organ, który odpowiada za wszystkie techniczne kwestie związane z Profilem Zaufanym. My jesteśmy tylko jedną z wybranych instytucji, które mają uprawnienia, aby taki profil potwierdzać.

Alicja Tułnowska

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

Oglądasz teraz: Czym jest Tymczasowy Profil Zaufany?