Miasto - Tygodnik Koszaliński

Kolejowe inwestycje w toku

 Dworzec :: Fot: Magda Pater

Koszalinianie od dawna czekają na nowy budynek dworca PKP. Ma on powstać do 2023 r. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Wkrótce ma ruszyć przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej. Przy okazji miasto zyska trzy przystanki dworcowe. W planach jest także wydłużenie linii kolejowej z Koszalina w stronę Mielna Koszalińskiego.

Jeszcze w marcu PKP Polskich Linii Kolejowych SA podpisały umowę na studium wykonalności ph. „Prace na ciągu transportowym Trójmiasto-Szczecin na odc. Słupsk-Szczecin Dąbie przez Koszalin-Stargard/Kołobrzeg-Goleniów obejmującym linie kolejowe nr 202, 351, 401 i 402”. Ma ono kosztować 1,8 mln zł.
Jego autorzy mają sprawdzić, czy da się usprawnić obecne połączenie kolejowe między Koszalinem a Mielnem Koszalińskim. Od kilku lat latem kursuje tą trasą szynobus. Studium wykonalności ma sprawdzić, czy jest możliwość przejazdu pociągów przez Mielno Koszalińskie i „powrót” nowym odcinkiem linii na trasę Koszalin-Kołobrzeg w okolicach Będzina. Spółka PKP PLK chce także otrzymać potwierdzenie, czy uda się wydłużyć połączenia z Mielna do innych nadmorskie miejscowości. Poza tym, studium, które ma być gotowe w pierwszym kwartale 2021 r., ma wskazać najlepszy wariant modernizacji Magistrali Nadbałtyckiej, biegnącej z Trójmiasta do Szczecina. Jej przebudowa i remont mają być dostosowane do rosnącego natężenia ruchu pociągów, czyli umożliwić szybszą jazdę na odcinku m.in. Słupsk-Koszalin przez budowę drugiego toru na tym odcinku.

Dworzec i przystanki
Nadal brak konkretnych terminów co do powstania nowego dworca kolejowego w Koszalinie. Wiadomo, że obecny budynek zostanie zburzony, a w jego miejsce powstanie obiekt mniejszy, dostosowany do współczesnych potrzeb miasta. Inwestycja będzie sfinansowana z budżetu państwa i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Na razie nie zaczęły się jeszcze przetargi na dokumentację projektową, chociaż miały zostać ogłoszone już w sierpniu 2019 r., a sam budynek miał początkowo powstać do końca 2022 r. Jednak w październiku ub. r. Krzysztof Golubiewski, członek zarządu spółki PKP SA, informował, że przetarg na dokumentację projektową i budowę, która powinna się zacząć w 2021 roku, odbędzie się w roku bieżącym. Cały dworzec powinien zostać udostępniony podróżnym w 2023 r. Budżet na tę inwestycję wynosi ok. 20 mln zł.

Ministerstwo infrastruktury i budownictwa zapowiada, że w ciągu pięciu lat w całej Polsce powstanie 200 przystanków kolejowych, z czego 14 w naszym województwie. Inwestycja ma kosztować miliard złotych. Na liście zaplanowanych przystanków są trzy w naszym mieście. Ich lokalizację wskazały władze Koszalina, po konsultacjach z mieszkańcami, zwłaszcza studentami i przedsiębiorcami, bo jeden z przystanków stanie w pobliżu obiektów Politechniki Koszalińskiej przy ul. Kwiatkowskiego (skrzyżowanie linii kolejowej z ul. Władysława IV), a drugi przy nowej części Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (skrzyżowanie linii kolejowej z ul. Szczecińską i ul. Wołyńską). Ostatni przystanek jest zaplanowany na skrzyżowaniu linii kolejowej z ul. Prostą na os. Bukowym. Jednak aby te przystanki powstały, konieczna jest deklaracja regionalnego przewoźnika kolejowego (w naszym województwie to spółka Przewozy Regionalne), że będą z nich korzystać. Warto przypomnieć, że pomysł wybudowania przystanku kolejowego Koszalin Północ nie jest nowy. Mówiło się o tym już w latach 80., ale dopiero teraz plan wchodzi w życie. Dwa nowe perony pod wiaduktem przy ul. Władysława IV powstanie przy okazji modernizacji linii Trójmiasto-Szczecin.

Hybrydy na torach
Zanim dojdzie do budowy nowego dworca i przystanków kolejowych, mieszkańcy naszego regionu pojadą nowymi pociągami hybrydowymi firmy Newag. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego przyjął w tym tygodniu jej ofertę na dostarczenie takich pojazdów. Koszt ich zakupu to 49,2 mln zł brutto. Zamówione pociągi pojawią się na torach najpóźniej w grudniu 2021 r. Dzięki tej inwestycji Pomorze Zachodnie stanie się pierwszym regionem, który ma do dyspozycji pociągi o dwóch napędach, których zaletą jest możliwość jazdy po liniach niezelektryfikowanych, czyli m.in. Goleniowem a Kołobrzegiem. Ten odcinek liczy 100 km.

Zamówione pociągi mają po 150 miejsc do siedzenia. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego na mocy podpisanej umowy może kupić nawet 10 kolejnych pociągów hybrydowych, które trafią na tory naszego regionu do końca 2022.
Dzięki tym zakupom mieszkańcy naszego województwa zyskają dodatkową możliwość bezpośredniego dojazdu ze Szczecina do Koszalina. Oba miasta łączy linia kolejowa o długości 177 km. Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł, z czego większość tej sumy to dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej.

Ewa Marczak

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

Oglądasz teraz: Kolejowe inwestycje w toku