• Kategoria: News
  • Odsłony: 2359

Wytchnienie dla Sianowa

Mieszkańcy Sianowa w końcu mogą odetchnąć z ulgą. Popołudniowe korki na drodze S6 przechodzą do historii. W sobotę, 8 lipca, oficjalnie została otwarta obwodnica Sianowa. Skorzystają z niej nie tylko mieszkańcy, ale również i turyści, którzy szybciej dojadą nad morze.

Do tej pory droga krajowa nr 6 prowadziła przez środek miasta i starówkę Sianowa, przez co ruch w tym mieście był bardzo mocno utrudniony. Kierowcy mieli do pokonania m.in. wąską drogę pełną skrzyżowań i przejść dla pieszych, co sprawiało, że ruch był spowolniony, a na dodatek często tworzyły się korki. – Ruch w Sianowie to ok. 20-30 tys. samochodów dziennie w obie strony. Ci, którzy mieszkają przy głównych ulicach, czyli: Koszalińskiej, Morskiej, Armii Polskiej czy Łużyckiej, wiedzą, że życie było bardzo trudne – opowiadał Maciej Berlicki, burmistrz Sianowa.

Dzięki otwarciu obwodnicy Sianowa ruch tranzytowy ominie tę miejscowość, tym samym mieszkańcy będą mogli odetchnąć od spalin, a turyści zyskają kilka dodatkowych minut na odpoczynek. – Mieszkańcy Sianowa, regionu, a także turyści od lat jeżdżą drogą przez Sianów. Drogą, której przejazd, szczególnie popołudniami, trwał przynajmniej 15 minut, a czasami i więcej. Teraz dzięki obwodnicy Sianowa będą to jedynie dwie minuty, a korki w mieście przejdą do historii – mówił Paweł Szefernaker, sekretarz stanu w MSWiA. – Cieszę się, że dzięki temu, że powstał tu węzeł w Gorzebądzu, obwodnica jest możliwa do otwarcia. Co ważne ten węzeł pozwoli drogą 203 dojechać w stronę Dąbek i Darłowa. Tym samym jest to niezwykle ważne także dla powiatu sławieńskiego.

W 2019 roku obwodnica Koszalina i Sianowa została częściowo oddana do ruchu wraz z odcinkiem S6 Goleniów-Koszalin. Okazało się, że w związku z trudnymi warunkami gruntowo-wodnymi projekt drogi od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód musiał zostać zmieniony. W efekcie zaprojektowano 800-metrową estakadę przechodzącą nad linią kolejową Koszalin-Gdańsk. – Ewoluowała koncepcja budowy obwodnicy, w końcu ziścił się projekt i zaczęła się realizacja. Czym dalej w las, zaczęliśmy myśleć, że nie jest to idealne rozwiązanie, bo jeden węzeł w Sianowie spowodowałby, że większość ruchu i tak przebiegałaby przez nasze miasto. Samochody, które kierowałyby się od strony Gdańska do Poznania, czy też różnych dzielnic Koszalina i tak zjeżdżałyby w Sianowie, więc byłby to dla nas połowiczny sukces. I na nieszczęście, choć dla nas na szczęście, pojawiło się podziemne jezioro, które spowodowało, że technologia budowy tej drogi na odcinku, który jest jeszcze budowany, musiała zostać zmieniona. Musiał zostać ogłoszony nowy przetarg, co spowodowało, że pojawiło się małe okienko i mała nadzieja. Zaczęliśmy razem z dyrektorem Łukaszem Lendnerem rozmawiać o tym, że może byśmy coś zrobili. I się udało – mówił burmistrz Sianowa.

W ramach budowy obwodnicy Sianowa przeprowadzono wiele istotnych zmian w infrastrukturze drogowej. Wybudowano dwa wiadukty nad obwodnicą, dwa mosty oraz wiadukt w ciągu S6 nad drogą lokalną. – Obwodnica Sianowa, w ramach drogi ekspresowej nr 6, to kluczowy element spójnej sieci komunikacyjnej w Polsce. W szczególności ten region potrzebuje dobrze rozwiniętej infrastruktury drogowej. Oczywiście, skupiamy się nie tylko na drodze ekspresowej nr 6, ale również na drodze nr 11, która zapewnia łączność z autostradą A2, Wielkopolską oraz Górnym Śląskiem. Ważne jest, aby przedsiębiorcy mieli dostęp do dobrej komunikacji, która umożliwi im rozwijanie swojej działalności – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Już w przyszłym roku będziemy mogli zaobserwować znaczący postęp w realizacji inwestycji drogi nr 6 w kierunku Trójmiasta. To oznacza, że podróżowanie będzie łatwiejsze i bezpieczniejsze. Podobne korzyści czekają również na użytkowników drogi ekspresowej nr 11. Środkowe wybrzeże stanie się bardziej dostępne komunikacyjnie, zapewniając wygodę i przewidywalność podróży – dodał minister.

Już w przyszłym roku mają zakończyć się prace przy realizacji całej obwodnicy Koszalina i Sianowa. Inwestycja będzie liczyć ponad 20 kilometrów. – Obecnie zachodnie Pomorze to wielki plac budowy. Od 2019 roku oddaliśmy do ruchu 220 km dróg ekspresowych za kwotę ponad 6 miliardów złotych. W chwili obecnej realizujemy kolejne 180 km za kwotę 7 miliardów złotych. Są to potężne inwestycje. Już w 2026 roku powinniśmy pojechać całą drogą ekspresową od Szczecina do Gdańska. Każdy fragment, który oddajemy to efekt pracy inżynierów, wykonawcy i podwykonawców – podkreślił Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Dróg Krajowych i Autostrad.

Monika Kwaśniewska

Fot. Magda Pater

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.