• Kategoria: News
  • Odsłony: 1999

Pomagają w codziennym życiu

Centrum Usług Społecznych w październiku uruchomiło dziewięć nowych form pomocy. Są one dostosowane do potrzeb mieszkańców starszych, niesamodzielnych i z niepełnosprawnością. Skorzystało z nich już ponad 140 osób. Najpopularniejsze usługi to m.in. mycie okien, pranie, wypożyczanie sprzętu rehabilitacyjnego.

CUS rozpoczął działalność w tym roku i będzie funkcjonował pilotażowo do 30 września 2023 roku, ale jest już zapewnienie ze strony Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, że będzie istnieć do 2026 r. Na jego działalność gmina miasto Koszalin, jako pierwsza w Polsce, otrzymała rządowe dofinansowanie. Prawie 2,5 mln zł samorząd przeznaczy na zwiększenie dostępu do kompleksowej oferty usług społecznych. Zostały one określone po konsultacjach z mieszkańcami Koszalina.
Niektóre formy wsparcia w pakiecie Rodzina+ są przeznaczone dla osób powyżej 65. roku życia, a inne – dla osób w wieku powyżej 75. roku życia. Są to usługi darmowe dla mieszkańców. W pakiecie Rodzina+ znajdują się takie usługi jak mediacje rodzinne, wsparcie indywidualne dla dzieci i młodzieży. Każdy zainteresowany będzie mógł skorzystać z porad pedagoga, psychologa, mediatora czy dietetyka.

W ramach pakietu Pomoc+ CUS oferuje wsparcie nie tylko dla samych seniorów, ale także dla ich faktycznych opiekunów. Stąd pojawią się szkolenia „Opiekun szyty na miarę”, w czasie których będzie można nauczyć się, jak zajmować się osobą starszą, jak ją pielęgnować.
CUS obecnie szuka wykonawców usług w ramach pakietów Rodzina+, czyli prowadzących szkolenia dla dzieci, młodzieży i rodzin. Te zajęcia ruszą w przyszłym roku.
– Chcemy prowadzić szkołę dla rodziców, w ramach której dowiedzą się między innymi, jak uchronić dzieci i młodzież przed zagrożeniami płynącymi z internetu – zapowiada Bogumiła Szczepanik, dyrektor Centrum Usług Społecznych. – Będą zajęcia z prawidłowego zarządzania domowym budżetem, pielęgnacji i zapewnienia bezpieczeństwa dzieci, zwłaszcza niemowlaków. Obecnie prowadzimy zajęcia logopedyczne.

Gdzie jest złota rączka?
CUS poszukuje też psychologów i psychoterapeutów dla dzieci i młodzieży oraz firm, które chcą pomagać seniorom i osobom z niepełnosprawnością jako taksówkarze i tzw. złote rączki. Dwie ostatnie usługi to nowość w Koszalinie, podobnie jak już funkcjonujące usługi fryzjerskie i pielęgnacja paznokci, wykonywane w domach. To właśnie mobilny fryzjer i manikiurzystka cieszą się do tej pory największą popularnością, podobnie jak mycie okien i pranie.
Złota rączka to osoba, która wykona drobne domowe naprawy, a „POMOCna taksówka” to specjalna taryfa, która dowiezie osobę starszą lub z niepełnosprawnością do urzędu, do lekarza, a od czasu do czasu – do kościoła lub na cmentarz. Już wiadomo, że ruszy od stycznia.
Można już wypożyczać sprzęt rehabilitacyjny, skorzystać z pomocy w wypraniu ubrań, firan czy koców, umyciu okien oraz nagrobków. Te usługi adresowane są nie tylko do seniorów powyżej 75. roku życia, osób niesamodzielnych i z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, ale także do ich opiekunów, jeśli z nimi mieszkają.

Wsparcie miejscowych instytucji
Usługi te wykonują lokalne firmy, organizacje pozarządowe i spółdzielnie socjalne, które dostaną za nie wynagrodzenie.
Lucyna Olczak (na zdjęciu), pracująca dla spółdzielni socjalnej z Sianowa, zajmuje się myciem okien. To ciężka, fizyczna praca, dlatego wielu seniorów nie ma na nią siły. – Ludzie, u których pracuję, są naprawdę schorowani – przyznaje pani Lucyna, która przyjeżdża nie tylko ze środkami chemicznymi do mycia okien, ale również z… drabinką. – Byłam w domu pani, która ma stwardnienie rozsiane, powodujące duże problemy z poruszaniem się. Mieszka z mężem, ale on tez nie jest już w stanie umyć okien, a te były naprawdę brudne. Ich umycie zajęło mi dwa razy więcej czasu niż zwykle. Widać, że ci ludzie bardzo potrzebują takiej pomocy.
– Rodzaj usług oferowanych w tamach tego programu nie jest stały, ale może się zmienić, jeśli mieszkańcy uznają, że potrzebują czegoś innego – zaznacza Bogumiła Szczepanik. – Może się okazać, że niektóre z nich nie będą zamawiane, to je wycofamy i wprowadzimy inne.
Osoba, która chce skorzystać z którejś z form pomocy (lub chce je załatwić dla kogoś bliskiego, sąsiada), musi wypełnić wniosek, który znajdzie m.in. na stronie internetowej Biura Informacji Publicznej CUS w zakładce Usługi Społeczne (www.cus.koszalin.ibip.pl/?id=252016 ). W siedzibie CUS przy al. Monte Cassino 2 mieści się Punkt Informacji ds. Usług Społecznych (tel. 94 316 04 46), gdzie można dostać pomoc przy wypełnianiu wniosku i szczegółowe informacje. Specjalnie wyznaczony do tego koordynator indywidualnych planów usług społecznych pomoże rozeznać potrzeby danej osoby lub jej opiekuna, odwiedzając ją w domu. Kontakt z koordynatorem pod numerem tel. 94 316 03 37.

Budowa samopomocy sąsiedzkiej
CUS planuje także zorganizować spotkania, warsztaty i wykłady, głównie dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami, o zdrowym stylu życia, metodach ochrony swoich danych i pieniędzy, zasadach udzielania pierwszej pomocy. – Chcemy poza tym utworzyć grupy pomocy sąsiedzkiej – dodaje Bogumiła Szczepanik. – Zamierzamy spotykać się z mieszkańcami danej społeczności lokalnej, by uczyć udzielania tej pomocy. Do tego zmierza polityka nie tylko samorządu, ale i naszego państwa, aby to osoby prywatne pomagały sobie nawzajem, w swoim środowisku.

Ewa Marczak

Fot. Magda Pater

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.